بیش از یکصد قانونگذار جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده خواستند تا مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای 2015 با ایران موسوم به «برجام» را متوقف کرده و تحریم‌های دوران ترامپ را بی‌کم و کاست درباره ایران اجرا کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره آمریکا «هیل»، چهارشنبه 12 ژانویه 2022، 110 قانون‌گذار آمریکایی در نامه‌ای که روز سه‌شنبه به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه فرستادند، از دولت بایدن خواستند تحریم‌هایی که پس از خروج ایالات متحده از توافق در سال 2018 در دوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا بر تهران اعمال شده بود را اجرا کند.

قانونگذاران نوشتند: «اظهارات اخیر مقامات دولتی درباره مذاکرات وین به وضوح نشان می‌دهد که در حال حاضر هیچ مسیر دیپلماتیک سازنده‌ای وجود ندارد. در همین حال، ایران با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته و تولید تجهیزات، در حالی که مقادیر فزاینده‌ای اورانیوم غنی‌شده با خلوص 20 و 60 درصد ذخیره کرده است، برنامه هسته‌ای خود را پیش می‌برد.»

دولت ترامپ حدود 1500 تحریم علیه ایران اعمال کرد، که تهران خواهان لغو آنها پیش از احیای «برجام» است. تهران همچنین از ایالات متحده می‌خواهد که تضمین کند روسای جمهور آینده این کشور از توافق خارج نخواهند شد.

در این نامه به اظهارات رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اشاره شده است که ماه گذشته گفت: «بسیار واضح است که ایران در تلاش است تا با گسترش برنامه هسته‌ای خود، اهرم فشار ایجاد کند، و امیدوار است از این اهرم برای دستیابی به یک توافق بهتر بهره ببرد.»

قانونگذاران جمهوری‌خواه می‌گویند: «ایالات متحده و شرکای ما باید فشار بر ایران را برای توقف پیشرفت‌های خطرناک هسته‌ای‌اش افزایش دهند. موثرترین راه برای انجام این کار این است که تحریم‌های فعلی را بی کم و کاست اجرا کنیم و از شرکای خود بخواهیم اقدامات مشابهی انجام دهند.»

جمهوری‌خواهان در نامه خود به دولت بایدن نتیجه گرفتند: «اگر ایران تحت شرایط موجود آماده مذاکره نیست، ما باید اهرم فشار خود را ایجاد کنیم تا آنها را وادار کنیم برای یک توافق بهتر و محکم‌تر بدون ‘بند غروب’ مذاکره کنند