همچنانکه مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای 2015 با ایران موسوم به «برجام» به لحظه حساس می‌رسد، کاخ سفید قصد دارد طی هفته‌های پیش رو از پیام‌های عمومی خود برای کوبیدن دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا بابت خروج از برجام استفاده کند.

به گزارش «اکسیوس»، چهارشنبه 12 ژانویه 2022، دو منبع مطلع در این باره گفتند که دولت بایدن اواخر ژانویه یا اوایل فوریه را به عنوان آخرین مهلت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین تعیین کرده است، و قصد دارد تا قبل از آن پیام‌های عمومی خود درباره ایران را افزایش دهد.

دولت بایدن اینطور فکر می‌کند که تنها چند هفته تا تصمیم‌گیری حیاتی باقی مانده است. یا توافقی حاصل می‌شود و ایالات متحده به توافق هسته‌ای بازمی‌گردد، یا مذاکرات شکست می‌خورد و دولت برای اعمال فشار بیشتر بر ایران آماده می‌شود.

به گفته یکی از منابع، هر دو سناریو واکنش‌های سیاسی، به‌ویژه از سوی جمهوری‌خواهان، در پی خواهد داشت، اما دولت بایدن می‌خواهد با «تمرکز آتش روی ترامپ» و تأکید بر اینکه وی این بحران را آغاز کرد و تنها «گزینه‌های بد» برای آنها باقی گذاشت، دموکرات‌ها را در باب پرونده اتمی ایران متحد نگه دارد.

در جریان کنفرانس مطبوعاتی روز سه‌شنبه وزارت خارجه، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه، از پاسخ دادن به سوالی درباره مذاکرات وین طفره رفت و به عوض به دولت ترامپ حمله کرد. او گفت دولت ترامپ وعده یک توافق بهتر را داده بود «که هرگز به نتیجه نرسید»، و در عوض «ایران توانسته است برنامه هسته‌ای خود را پیش ببرد».

دور هشتم مذاکرات در وین حدود دو هفته است که ادامه دارد. دیپلمات های آمریکایی و اروپایی که در جریان مذاکرات هستند، به «اکسیوس» می‌گویند که پیشرفت اندکی حاصل شده است، اما نه به گونه‌ای که آنها را به حصول توافق «خوشبین» کند.

دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند که بیشتر گفت‌وگوها در روزهای اخیر بر روی خواسته ایران برای ارائه ضمانت‌هایی مبنی بر اینکه هیچ رئیس‌جمهوری آمریکا در آینده از توافق خارج نمی‌شود متمرکز بوده است، و این تضمینی است که دولت بایدن گفته است نمی‌تواند بدهد.