همزمان با ابراز نگرانی شهروندان ساکن در تهران از شنیدن صدایی مشابه یک انفجار شدید در غرب پایتخت ، سپاه تروریستی استان البرز گفته است که این صدا به علت شلیک راکت بوده است.

روابط عمومی سپاه تروریستی استان البرز در این اطلاعیه گفته است که “صدای شدید شنیده شده در حومه کرج ناشی از شلیک یک راکت در تمرین آموزشی بوده” و افزوده است که “عصر امروز در حومه کرج ناشی از شلیک یک راکت در تمرین آموزشی و بصورت مدیریت شده در یکی از مقرهای سپاه بوده است.”

این بیانیه در حالی منتشر شده است که پیشتر مقام‌های استانداری تهران “انفجار موشک” در غرب پایتخت را رد کردند.

محسن نایبی معاون سپاهی امنیتی و انتظامی استاندار تهران به ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران گفته است “شایعات مطرح شده در فضای مجازی در خصوص انفجار موشک در قلعه حسن خان تهران صحت ندارد”.

قلعه حسن خان یا شهر قدس در غرب تهران واقع شده است.

خبرگزاری ایرنا گزارش داده “برخی شبکه های مجازی مدعی شده بودند که یک موشک بر فراز شهر قدس منفجر شده ‌است و مردم در وحشت به خیابان‌ها سرازیر شده‌اند اما از قول خبرنگار محلی خود “هرگونه حضور و نگرانی مردم در خصوص این شایعه” را رد کرده است.

در ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، شهروندان در منطقه شهرقدس و قلعه حسن خان از شنیده شدن صدای مهیب ابراز نگرانی و تعجب می‌کنند.

در ماه های اخیر شنیده شدن صداهایی مشابه انفجار در برخی از شهرهای ایران گزارش شده است.

انفجار در آسمان نطنز؛ سخنگوی ارتش: آزمایش موشکی انجام دادیم
نور و صدای مهیب در شرق تهران؛ وزارت دفاع: انفجار مخزن گاز در پارچین بوده است
چند روایت از انفجار مرگبار پادگان سپاه پاسداران

یک ماه پیش از این رسانه‌های ایران گزارش داده بودند که در نزدیکی نطنز صدای انفجار مهیبی شنیده شده و برخی از شهروندان، نوری نیز در آسمان مشاهده کرده‌ بودند.

در فاصله کوتاهی بعد از انتشار این خبر، رسانه‌های رسمی به نقل از فرمانده پدافند هوایی نطنز گزارش دادند که علت این صدا، آزمایش یک موشک پدافندی بوده است.

در آن زمان شاهین تقی‌خانی، سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در مصاحبه با شبکه خبر گفت که چنین آزمایش‌هایی را با هدف “بررسی میزان آمادگی سامانه‌های دفاعی منطقه” انجام می‌شوند و به گفته او “در فضای کاملا امن و با هماهنگی کامل شبکه یکپارچه پدافندی صورت می‌گیرد و جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد”.

این در حالی است که پیشتر فرماندار نطنز به خبرگزاری فارس گفته بود هیچ اطلاعی از جزئیات این حادثه ندارد.

تابستان سال گذشته هم گزارش ها در شبکه‌های اجتماعی حاکی از شنیده شدن صدای انفجار و ظاهر شدن نوری شدید در شرق تهران بود که سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران گفت که این صدا مربوط به انفجار یک مخزن گاز در منطقه عمومی پارچین بوده و “تلفاتی نداشته است.

ده سال پیش از این انفجاری مهیب در شصت کیلومتری غرب تهران روی داد که سپس مشخص شد مربوط به پادگان مدرس سپاه پاسداران بوده و بر اثر آن ۱۷ نفر کشته شدند که در میان آنها حسن تهرانی مقدم بود که فرماندهان سپاه پاسداران از وی به عنوان “پدر موشکی” ایران نام می برند.