ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی عنوان کرد که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» شاهد پیشرفت کمی بوده و باید سرعت آن را با سرعت پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران متناسب کرد.

به گفته پرایس، خواسته دولت آمریکا، بازگشت دوجانبه و کامل تهران و واشینگتن به‌ توافق سال 2015 است.

ژان-ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز سه‌شنبه 12 ژانویه در اظهاراتی هم‌راستا با ند پرایس گفت، با وجود دستیابی به برخی پیشرفت‌ها در ماه دسامبر، ایران و قدرت‌های جهانی هنوز فاصله زیادی با احیای برجام دارند.

لودریان به اعضای پارلمان فرانسه گفت، سرعت مذاکرات وین «بسیار کند» است و این می‌تواند احتمال دستیابی به توافق در چارچوب زمانی واقع‌بینانه‌ را کاهش دهد.
وزیر خارجه فرانسه با اشاره به فعالیت‌های هسته‌ای ایران، دستیابی به یک توافق در این مذاکرات را امری «ضروری و حیاتی» خواند و در این زمینه تصریح کرد: «در مرحله خطرناکی هستیم. ایران به مرحله ماقبل آخر رسیده است.»

پیشتر مقامات اسرائیلی خبر داده بودند که ایران در حال غنی‌سازی 90 درصدی اورانیوم است. رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز فاصله ایران با غنی‌سازی 90 درصدی را «کوتاه» عنوان کرده بود.

کارشناسان می‌گویند اگر ایران اورانیوم را با غلظت 90 درصد غنی‌سازی کند، به سوخت لازم برای تولید بمب اتمی دست پیدا می‌کند.

در اظهاراتی متفاوت، «خبرگزاری فرانسه» جمعه گذشته گزارش داده بود که وزیر خارجه این کشور، مذاکرات وین را «در مسیر نسبتا مثبتی» ارزیابی کرده و اطمینان خود را برای دستیبابی به یک توافق ابراز کرده بود.

به‌دنبال این اظهارنظر، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفت، فرانسه رفتار خود را تغییر داده و دیگر نقش «پلیس بد» را در مذاکرات بازی نمی‌کند.

دیپلمات‌ها و مذاکره‌کنندگان حاضر در وین در روزهای گذشته از دستیابی به برخی پیشرفت‌ها خبر دادند اما با این وجود تاکید کردند که هنوز اختلافاتی به‌ویژه نگرانی از تسریع همزمان برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد.